وبگاه " افسران جنگ نرم " نوشت :
برخی کشورها برای ازدواج و بچهداری جایزه میگذارند و برخی سیاستهای سوبسیدی برای خانوادههایی قرار دادهاند که گرایش به بچهداری دارند اما آنچه امروز در فضای مجازی تامینکننده این نیاز فطری بشر غربی شده، موجودی تخممرغی، قهوهای رنگ، آرام و با چشمان بزرگ است که مظلومانه به والدینش نگاه میکند. «پو» (pou)که بازی برای گوشی و تبلت با سیستمعاملهای اندروید و ایاواس و... است که طراحی و فرآیند آسانی دارد. فرزندی مجازی که وقتی مادر یا پدرش شدی، دیگر همه مسؤولیتش بر گردن تو است. محبوبیت این موجود کوچک و عجیب، مرز سنی و جنسیتی را شکانده و هر کس با هر تحصیلات و سن و جنسیتی، یک بچه قهوه ایِ نیازمند به رسیدگی و توجه توی گوشی یا تبلتش دارد و در برابر او احساس مسئولیت میکند.باید سر وقت به او غذا بدهی، او بازی کنی، بخوابانیاش، تمیزش کنی و... . رفته رفته که این فرزند مجازی بزرگتر شد؛ با جمعآوری سکه میتوانی برایش خرید کنی و توقعاتش را برآورده کنی و خلاصه هر کاری که میشود برای یک بچه انجام داد! حقیقت آن است که هر پاسخ برای جواب به یک مساله داده میشود و «پو» راهحل مساله فرزند برای جامعه بیفرزند غربی است. جامعه غربی که امروز بشدت با تکنولوژی عجین است و از سویی بنیان خانواده در آن تقریبا از بین رفته، حس فطری والد بودنش را با پو تجربه میکند
در مسیر بزرگ شدن پو، والدینش حاضر به هر کاری میشوند، قمار، بیخوابی، انزوا و حتی در خانواده ایرانی که فرزند واقعی نیز وجود دارد، فرزند فراموش میشود چرا که فکر و ذهن زن و مرد میشود این «فرزند مجازی»! خطرناکتر از آن عجین شدن کودکان 6 الی 15 ساله با این موجود مجازی است که انزوا و تجرد را از سن کودکی در آنها نهادینه میکند. «یکی از بزرگترین آسیبهای این بازیها این است که افراد گذشت زمان را به هیچوجه احساس نمیکنند و وقتی به خود میآیند که ساعتهای زیادی از وقتشان صرف این بازیها شدهاست. علاوه بر آن طبق تحقیقات، افرادی که وابسته به این بازیها میشوند، درونگرا شده و در جامعه منزوی و رفتهرفته در برقراری ارتباط اجتماعی کمتمایل یا ناتوان میشوند
بازی رایانهای «پو» باعث بروز استرس در افراد میشود و شدت و ضعف آن با توجه به حساسیت سنی و موقعیت فیزیکی افراد متفاوت است.ابعاد منفی بازی رایانهای «پو» سبب مشکلات عصبی، روحی و رفتاری در افراد به صورت هدفدار میشود که آثار مخربی را به دنبال دارد. کمبود سرگرمی و تفریح در میان خانوادهها، بازی رایانهای «پو» را به خانوادهها کشانده است». در حال حاضر بازیهای رایانهای یکی 80 درصد افرادی که اقدام به بازی رایانهای «پو» میکنند، نیاز به توجه دیگران دارند. این بازی رایانهای در تمام کشورهای دنیا متداول است اما از نظر تعداد علاقهمندان به آن، ایران در رتبه سوم قرار دارداز ابزار اصلی پرکردن اوقات فراغت شده که با نسل جدید برخی نرمافزارها، این فعالیت با تلفن همراه نیز مقدور است. شاید برای جامعه غربی که بنیان خانواده در آن سست است یا وجود ندارد؛ پو چندان خطری محسوب نشود و حتی نقش مُسکنی برای درد بیفرزندی باشد اما قطعا پو و امثال آن برای جامعه ایرانی یک خطر بزرگ محسوب میشود که لحظه به لحظه جامعه ایرانی را آسیبزا میکند