روابط عمومی، حلقه مفقوده بین اصحاب رسانه و مسئولان
رسانه نوشت
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۵
Share/Save/Bookmark
 
روابط عمومی، حلقه مفقوده بین اصحاب رسانه و مسئولان
وبلاگ تیروژنوشت :

"تعامل با تمامی نمایندگان رسانه های گروهی " از وظایف ذاتی یک مدیر روابط عمومی است که متاسفانه این مهم در فرمانداری بیجار به یک امر منحوس و کم ارزش تبدیل شده است.

"روابط عمومی" به عنوان فرزند ارشد و عنصر جدایی ناپذیر علم بزرگ ارتباطات، نقش بسزایی در تقویت روابط درون سازمانی و برون سازمانی یک نهاد اجرایی دارد. از زمان آغاز به فعالیت نخستین روابط عمومی در ایران، بیش از نیم قرن می گذرد اما تاکنون مسئولان این حوزه به تعریف دقیق و جامعی از شرح وظایف خود دست نیافته اند.متاسفانه از تاثیر گذارترین واحد یک سازمان به عنوان بی اهمیت ترین بخش در یک ارگان و یا نهاد اجرایی یاد می شود بطوریکه اغلب افرادی در این پست گماشته می شوند که از هیچ مهارت و توانایی ارتباطی برخوردار نیستند و بیشترین کاری که از عهده این فرد بر می آید، به تعبیر اساتید ارتباطات "باد بادک هوا کردن" و یا "نصب بنر و پلاکاردهای مناسبت های تقویمی" بر سر در ادارات است.

اما در این میان روابط عمومی فرمانداری بیجار که اصلی ترین پل ارتباطی بین مردم و رسانه با مسئولان است به حلقه ای مفقوده، ما بین نمایندگان رسانه های گروهی و مردم این شهرستان تبدیل شده است.بطوریکه کمرنگ شدن فعالیت رسانه ای خبرنگاران اکثر خبرگزاری های استان کردستان و سایت های محلی به شدت محسوس و نمایانگر این خلاء ارتباطی است.مهم ترین وظیفه مدیران روابط عمومی تلاش برای انعکاس اخبار و فعالیت های سازمان و اطلاع رسانی به مردم از طریق انتشار آن در رسانه های مختلف جمعی است و "تعامل با تمامی نمایندگان رسانه های گروهی " از وظایف ذاتی یک مدیر روابط عمومی است که متاسفانه این مهم در فرمانداری بیجار به یک امر منحوس و کم ارزش تبدیل شده است.

طبق آیین نامه سازمانی وظیفه روابط عمومی فرمانداری و در بند چهارم آن "برگزاری جلسات و سمینارهای گروهی و هماهنگی با رسانه های مختلف برای تهیه گزارش وانتشار آن جهت اطلاع عموم" صراحتا اعلام شده است اما مسئول یا مسئولان روابط عمومی فرمانداری به دلایلی "نا معلوم" از اطلاع رسانی برگزاری جلسات به اکثر خبرنگاران شهرستانی سرباز می زنند و وظیفه ذاتی خود را به سایر بخش های فرمانداری که هیچ تناسبی با وظایف کاری آنها ندارد، محوّل کرده اند!!!

در حالیکه روابط عمومی فرمانداری بیجار به جای تقویت ارتباط خود با تمامی رسانه های جمعی، تنها به ارتباط با یک رسانه بسنده کرده است که این امر بزرگترین ضعف برای یک روابط عمومی محسوب می شود چرا که کاهش ارتباطات برون سازمانی علاوه بر تحت الشعاع قرار دادن موفقیت این واحد سبب ایجاد نوعی بدبینی مابین سایر اصحاب رسانه خواهد شد.مسئولان روابط عمومی باید بدانند روابط عمومی یک شغل نیست بلکه هنر و مهارت است و شکل دهی آگاهی و اطلاعات مردمی در گرو پیوند روابط عمومی با تمامی رسانه ها است.

همچنین انتخاب 3 مشاور رسانه ای از سوی فرماندار این شهرستان به بد بینی اصحاب رسانه نسبت به واحد روابط عمومی بیش از پیش دامن می زند، چرا که اگر روابط عمومی یک سازمان از مهارت و توانایی بالایی جهت تاثیر گذاری بر رئیس سازمان برخوردار باشد دیگر جایی برای انتخاب مشاور رسانه برای وی باقی نمی ماند.به عقیده کارشناسان ارتباطات جذب مشاور رسانه در هر نهادی بیانگر بی اهمیتی مدیر یک دستگاه اجرایی به واحد روابط عمومی خویش و به حاشیه راندن فعالیت های آن است. اما با گشت و گذاری کوتاه در سایت های مختلف اینترنتی شاهد شکل گیری بازار داغ جذب مشاور رسانه در سازمان های مختلف کشور هستیم بدون آنکه مفهومی واقعی و درکی صحیح از شرح وظایف مشاور رسانه برای مدیران سازمانی وجود داشته باشد!

چه بسا برگزیدن مشاور در حوزه رسانه به معنای نادیده گرفتن واحد روابط عمومی درون یک سازمان است و مدیران دستگاه های اجرایی به جای جذب چندین مشاور رسانه برای خود آن هم در یک شهرستان کوچک، باید دقت نظر بیشتری را برای انتخاب افراد متخصص در حوزه روابط عمومی به کار گیرند یا با شرکت دادن کارمندان این واحد در دوره های تخصصی ضمن تقویت توانایی مدیران واحد روابط عمومی از لطمه زدن به این پل ارتباطی مهم بین مردم ومسئولان جلوگیری کنند.

مدیرکل روابط عمومی استانداری کردستان نیز باید ضمن پیگیری این موضوع مهم از گسترش شکاف بین اصحاب رسانه و واحد روابط عمومی در فرمانداری بیجار جلوگیری نماید.

کد مطلب: 19632